Aysel Bozan Yılmaz – Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından Liselere Geçiş Sistemi (LGS) kapsamında düzenlenen merkezi sınav dün gerçekleştirildi. LGS’ye girmek isteğe bağlıydı ancak 8. sınıfta okuyan yaklaşık 1.2 milyon öğrencinin 1 milyon 38 bin 192’si sınava başvurdu.
LGS puanıyla öğrenciler Anadolu, fen, sosyal bilimler başta olmak üzere, mesleki ve teknik Anadolu liselerinin Anadolu teknik programları ile özel program ve proje uygulayan ortaöğretim kurumlarına geçiş yapılabilecek. Yine yabancı liseler başta olmak üzere bazı özel okullar da LGS puanıyla öğrenci kabul edecek. LGS ile herhangi bir okula giremeyen öğrenciler ise yerel yerleştirmeyle evine en yakın okullardan birine geçebilecek.
Sözel Bölüm Kitapçığı için tıklayınız
Sayısal Bölüm Kitapçığı için tıklayınız
PİSAGOR BELİRLEYİCİ OLACAK
Sınav genel olarak kazanımlara uygundu. Müfredat dışı, hatalı soru yoktu. Sınavda bilgi ve kavram gerektiren soruların ağırlığı artırılırken öğrencilerin okuduğunu anlama, yorum ve çıkarım yapma yeteneğini ölçen sorular da yer aldı. Testlere göre de Uğur Okulları, Doğa Koleji, Bahçeşehir Koleji, Bilfen Ortaokulları ve Oğuzkaan Koleji’nden bölüm başkanlarının yorumları şöyle:
MATEMATİK: Genel olarak görselleri yoğun, metinleri sade ve anlaşılır sorulardan oluşmakta. Sorular konulara eşit olarak dağıtılmış. İşlem gerektiren ve kısa sorular, MEB’in yayımladığı örnek sorularla örtüşüyordu. Geçmiş yıllarda olduğu gibi bu LGS’de de kuvvetli çeldiricilerden oluşan, birden fazla kazanım içeren sorular dikkat çekti. İlk defa simetri sorusu da geldi. Özellikle “Pisagor, çarpanlar ve katlar, silindir ve olasılık” başlıklarına ait sorular bu sınavın belirleyicisi olacak. A kitapçığına göre 12, 14, 15, 16, 17 ve 18. sorular zor, 20. soru çok zordu. 2023 LGS’ye göre de biraz daha zor bir sınavdı.
FEN BİLİMLERİ: Çeldirici sorularla birlikte her sene olduğu gibi bu sene de deney düzenekleriyle ilgili sorular sınavda fazla sayıda yer almakta. Bu soruların deneyi anlatan kısımları oldukça ayrıntılı ve açıklayıcı yazıldığı için soruların hem metin kısımlarının hem de soru köklerinin uzunluğu dikkat çekmekte. Eski LGS sorularına kıyasla öncüllü soruların sayısında artış olması, fen okur yazarlığı yüksek olan öğrencileri avantajlı hâle getirmekte. A kitapçığına göre 13. soruda geçen “işçilerin işlem boyunca çektikleri ipin uzunlukları eşittir” cümlesi kafa karıştırıcı olmuş. Okuduğunu iyi anlamayı gerektiren bu soru çoğu öğrenciler tarafından yanlış anlaşılmaya açıktı. 12 ve 13. soruların çok sayıda öğrenciyi eleyeceği tahmin ediliyor.
TÜRKÇE: Uzun bir aradan sonra öğrenciler ilk defa kazanımların tamamından sorumlu tutuldu. Paragrafta ana düşünce ve sözel mantık sorusu sorulmadı. Önceki yıllarda olduğu gibi anlam soruları yoğunluktaydı; beş dil bilgisi sorusu soruldu. Metin içeriklerinde “Dilimizin Zenginliği” projesi gibi güncel konulara da yer verildiği görülmekte. Özellikle “sözcükte anlam, şiir yorumlama, metin türleri ve yakın anlamlı cümle” başlıklarından gelen sorularının ayırt ediciliği yüksekti. Grafik ve görsel yorumlama soruları içeriklerinin yoğunluğu ve uzunlukları sebebiyle öğrencilerin süreyi verimli kullanmaları gerekiyordu. Bu sebeple zaman yönetimini doğru yapanlar fark yaratacaktır.
BİLGİYE AĞIRLIK VERİLDİ
T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK: Sınavda, alıntı metinler yer verilmiş, paragraflar uzun tutulmuş. Neden-sonuç ilişkisine dayalı, bilgiyi yoklayan ve dikkat gerektiren, ayırt edici, eleyici nitelikte sorular yer alıyor. Bunun yanı sıra kavram bilgisi gerektiren sorular da sorulmuş. Güçlü çeldiricilerle bilgi ve beceri ölçülmek istendiği gibi dikkat faktörü de göz ardı edilmemiş. MEB’in yayımladığı örnek sorular ile sınav sorularının arasındaki paralelliğin çok az olduğu görülmekte. Paragrafta kullanılan dil oldukça ağır, anlatım tarzları dolaylı, zor sorularda kullanılan dil öğrencilerin anlama seviyesini zorlayacak nitelikte. Trablusgarp Savaşı ile ilgili sorunun, Almanya açısından değerlendirilmesinin istenmesi sorunun zorluk derecesini artırmıştır. Soru sınavın en ayırt edici sorusuydu. Sınav genel olarak orta zorlukta ve zor sorulardan oluşmakta. Belirleyici testlerden biri olacak.
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ: Geçmiş yıllardaki LGS’lerden farklı olarak sınavda 3 soru doğrudan bilgi temelli. Çeldiricileri kuvvetli sorular yer aldığı için dikkati ölçen bir sınav olarak değerlendirebilir. Bir ayet, bir hadis ya da dini bir metnin asıl konusunu bulup bu materyallerin içinden doğru çıkarımlar yapabilen öğrenciler başarılı olacak. A kitapçığına göre 3. soru zor, 4 ve 6. sorular çok zor olarak hazırlanmış. Belirleyici testlerden biri.
İNGİLİZCE: Sorular orta zorluk düzeyindeydi, bazı sorular öğrencilerin analitik düşünme yeteneklerini ortaya çıkarmaya yönelikti. Kazanımları dengeli bir şekilde test eden sınavda kelime bilgisi, okuduğunu anlama ve analiz yapma yeteneği ölçülmüş. Sorular internetin faydaları ve zararları, evdeki sorumluluklar gibi günlük yaşamın çeşitli alanlarından seçilmiş. Geçen yıl sınavda diyalog soruları öne çıkarken bu yıl birden fazla alt kazanımı barındıran metinler ağırlıktaydı. 10 sorudan 4’ü olumsuz yönergeden oluştuğu için yönergeyi dikkatli okuma becerisi de öne çıkan unsurlar arasında. A kitapçığına göre 4. ve 9. sorular dikkat gerektirdiği için en zor ve belirleyici sorulardı.
SINAVA DAİR NOTLAR
LGS, 973 yurt içi sınav merkezinde, 3 bin 891 okulda; yurt dışında ise 11 sınav merkezinde, 11 okulda gerçekleştirildi.
İlk oturum saat 09.30’da başladı. Sınav başladıktan sonra ilk 15 dakikada binaya gelenler görevliler tarafından içeri alındı. İkinci oturum ise 11.30’da başladı.
Sınav iki oturumda düzenlendi. 90 sorunun yer aldığı sınavın ilk oturumu olan sözel alanda öğrencilere Türkçe’den 20, T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ile Yabancı Dil derslerinden de 10’ar olmak üzere toplam 50 soru soruldu, 75 dakika süre verildi. Sayısal alandan oluşan ikinci oturumda ise Matematik ve Fen Bilimleri derslerinden 20’şer olmak üzere toplam 40 soru yöneltildi; süresi 80 dakikaydı.
TEL ÖRGÜLER ARASINDAN İLETİŞİM KURDULAR
LGS’ye giren öğrenciler kadar velileri de çok heyecanlıydı. Çocuklarının sınav anında yanında olmak isteyen veliler, okul binaları önünde sınavın bitmesini beklediler. Velilerin bekleme anındaki ilginç görüntüleri kameralara yansıdı. Kimi mola sırasında okul bahçesine çıkan çocuğuyla tel örgüler arasından iletişim kurarken kimi sınav boyunca dua okudu kimi de bahçeyi görmek için ağaçlara tırmandı.
SÜRE SIKINTISI OLMADI
OZAN ÖMER KADÜKER – LGS’de zaman problemi yaşamadıklarını, en çok matematik sorularında zorlandıklarını belirten öğrencilerin sınav hakkındaki görüşleri şöyle:
Talya Özgüven: Sözel beklediğim gibi geçti. Fen Bilgisi orta seviye, Matematik testini ise zor buldum. Özellikle üslü sayılar sorularında zorlandım. Sözel önceki yıllara göre kolaydı.
Sedef Tokaç: Din Kültürü’nde çok bilgi vardı. Orada zorlandım. Matematikte özellikle silindir sorusu gibi birkaç eleyici soru vardı. Önceki yıllara göre benzer bir sınavdı, sürpriz yoktu.
Batuhan Sarı: Sözelde çok zorlanmadım. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük, Din Kültürü, İngilizce iyi geçti. Fende zorlandım. Matematik orta seviyedeydi. Veri analizi hiç çıkmadı ona şaşırdım.
Nehir Taşkın: Sözel kolay geçti. Fen ve Matematik testlerinde zorlandım. Türkçe’de hiç zorlanmadım.